مسجد جامع امام حسین(ع) شهر اندیشه

لیست موضوعی کتابخانه
يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ب.ظ

مهارت های همسرداری

در اخبار سال گذشته آمده بود که فردی پس از خرید ماشینی لوکس بدون این‌که از نحوه کارکرد آن مطلع باشد و به گمان این‌که ماشین دنده اتوماتیک است فاصله بین تهران و قم را با دنده 1 پیموده و باعث اسقاط موتور نو آن خودرو قبل از حتی 100 کیلومتر کارکرد شده بود.

 

سخن نخست
در اخبار سال گذشته آمده بود که فردی پس از خرید ماشینی لوکس بدون این‌که از نحوه کارکرد آن مطلع باشد و به گمان این‌که ماشین دنده اتوماتیک است فاصله بین تهران و قم را با دنده 1 پیموده و باعث اسقاط موتور نو آن خودرو قبل از حتی 100 کیلومتر کارکرد شده بود.
شاید در میان نزدیکان خود افرادی را می‌شناسید که به علت نداشتن اطلاعات کافی وارد کار اقتصادی خاصی شده‌اند اما با شکست روبرو گشتند و در اموال خود زیان کردند.
ریشه بسیاری از ناکامی‌ها با وجود دارا بودن مواهب فراوان چیزی نیست جز بی‌اطلاعی و ندانستن اطلاعات صحیح و نداشتن مهارت کافی.
به یقین اگر آن فرد راننده و یا افراد زیان‌دیده دیگر اطلاعات صحیحی درباره نحوه استفاده درست از مواهبی که در دست آن‌ها بود داشتند متحمل این زیان‌ها نمی‌شدند.
ما هم اگر به اطراف خود به صورت دقیق‌تر بنگریم به طور حتم با مواردی برخورد خواهیم کرد که در شبانه روز با آن‌ها سر و کار داریم اما اطلاعات کافی درباره آن‌ها را شاید نداشته باشیم.
این یعنی زنگ خطر.
خطری که در کمین ماست و آن چیزی نیست جز ناکامی و شکست.
البته برخی از شکستها را می‌شود پس از مدتی فراموش کرد و یا حتی آن‌ها را جبران نمود؛ اما برخی دیگر یا قابل جبران نیستند یا به سختی فراوان این کار صورت خواهد پذیرفت.
یکی از مواهب الاهی که به همه ما ارزانی شده است نعمت داشتن همسری همراه در زندگی است و یا نعمت داشتن فرزندانی سالم.
چه کسی گمان دارد که نتیجه‌ای جز ناکامی و شکست در انتظار کسانی است که اطلاعات کافی و صحیح درباره نحوه برخورد و تعامل با همسر و یا فرزندانشان را نداشته باشند.
آیا این همه اختلافات، مشاجرات، مداخلات، قهر و ناسازگاری، تربیت ناصحیح، برخورد‌های غلط و ... ریشه‌ای جز ناآگاهی و نداشتن اطلاعات صحیح در مواجه با شرائط مختلف دارد؟
تقاضا دارم یکی از اختلافات و یا مشاجرات اخیر خود را به خاطر آورید و دوباره آن‌را از اول مرور کنید.
خواهید دید که اگر در ابتدا برخورد سنجیده‌تری داشتید و یا طرف مقابل شما برخورد صحیح‌تری داشت کار به آن‌جا نمی‌رسید.
یکی از مهمترین موانع برخورد صحیح چیزی نیست جز ناآگاهی نسبت به برخورد صحیح.
یعنی نمی‌دانیم در مواجهه با فلان موقعیت چه برخورد و رفتاری درست است و چه برخورد و رفتاری نادرست.
آیا لطمات و صدماتی که در روابط خانوادگی بواسطه این برخورد‌های ناصحیح و یا تربیت‌های نادرست پدید می‌آید قابل مقایسه است با زیان‌ آن فرد راننده و یا زیان‌های اقتصادی افراد؟
کدامیک از این لطمات ماندگارتر و زیانبارتر است؟
کدامیک در زندگی ما بیشتر تاثیر می‌گذارد؟
آیا تحمل ضرر اقتصادی با وجود خانواده گرم و حامی و تسلی‌ دهنده راحت‌تر است یا شکوفایی اقتصادی در سایه خانواده‌ای ناسازگار و فاقد آداب و رفتار‌های صحیح؟
اگر شما با ما در این موضوع هم‌عقید‌ه‌اید می‌توانید این تک‌نگاره‌ها را دنبال کنید.
مدیریت تربیتی فرهنگی موسسه در راستای شناسایی معضلات موجود در حیطه‌کاری و خانوادگی کارکنان محترم و با هدف ارتقای سطح فرهنگی آن‌ها؛ در سال جدید اقدام به انتشار تک‌نگاره‌هایی نموده است که در
2 موضوع تربیتی هر هفته به محضر شما ارائه می‌گردد.
1. تک‌نگاره‌های مهارت‌های همسرداری
2. تک نگاره‌های مهارت‌های فرزند پروری
امید است با مطالعه این تک‌نگاره‌ها و بکار بستن آن‌ها در خانواده خود شاهد کامیابی و موفقیت روزافزون آن‌ها باشید.

مشاوره، چرا و چگونه؟
یک زندگی آرام، شیرین و بدون تنش‌‌های عصبی بزرگ‌‌ترین آرزوی هر فردی است. آرزویی که دستیابی به آن بسیار دشوار است. چرا که امروزه افزایش مشکلات و پیچیدگی و آمیختگی آن‌ها با یکدیگر، انسان‌ها را بیش از زمان‌‌های گذشته در برابر شرایط دشوار، نامساعد و پرفشار قرار می‌دهد تا جایی که انواع فشار‌های روانی جزء لاینفک زندگی روزمره بسیاری از ما شده است و این به معنای آن است که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با هم‌نوعان، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیرو‌های بالقو‌ه‌ای که در وجود تک تک انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده است، به سختی امکانپذیر می‌‌باشد. حال چه باید کرد؟ آیا می‌توان منتظر ماند تا تمامی مشکلات حل گردد و سپس در مسیر زندگی گام برداشت؟یا باید از دشواری‌ها و مشکلات زندگی نهراسید و حتی از شکست پلی برای پیروزی ساخت؟ بدون شک تمام افراد باید راه دوم را انتخاب کنند و برای پیشگیری از فشار‌های روانی از راهنمایی کارشناسان خبره در  امر مشاوره بهره ببرند. چرا که این افراد می‌توانند مردم را برای رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماری‌های روحی و روانی واکسینه کنند. مشاوره به افراد آموزش می‌دهد که ‌چه کنند تا دچار بحران‌‌های روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت‌‌تر و سریعتر طی نمایند. بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی می‌شود که دچار بحران شده‌اند و اکنون نمی‌دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند؛ در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می‌کند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند. مشاوره بیشتر جنبه کاربردی دارد و از تحقیقات و داده‌های روانشناسی برای حل مشکلات مردم یاری می‌گیرد.
از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمودند: «کسی که مشورت نکند پشیمان می‌شود»، همچنین فرموده‌اند:  «کسی که مستبد به رأی خویش باشد هلاک می‌گردد و کسی که مشورت کند با افراد بزرگ، در عقل‌های آن‌ها شریک شده است» و در بیانی دیگر هم به ارزش مشاوره پرداخته‌اند که: «سرزنش نمی‌شود کسی که مشورت کرده است».
به طور کلی مسأله مشاوره و راهنمایی مطلب جدیدی نیست که زائیده احتیاجات دوران ما باشد، بلکه در طول تاریخ زندگی انسان‌ها و در هر عصری مشاوران و راهنمایانی بوده‌اند که به عموم مردم در هنگام گرفتاری، زمان انتخاب و تصمیم‌گیری مناسب کمک می‌کرده‌اند، به گفته روانشناسان خانواده برای هر فردی در طی دوران زندگی‌اش دو وظیفه اصلی و مهم وجود دارد:
1. انتخاب همسر مناسب
.2تربیت فرزندانی که ثمره همسرگزینی است.
انگیزه مدیریت تربیتی فرهنگی از انتشار سلسله تک‌نگاره‌ها این است که پیشاپیش مشاوره را به حضور شما همکار گرامی و خانواده محترمتان  بیاورد تا با یادگیری مهارت‌های صحیح و به‌کار بستن آن‌ها هیچ‌گاه مجبور نباشید شما به حضور مشاور شرفیاب شوید.
ادامه دارد...

1. رضا شاپوریان، راهنمایی و مشاوره، ماهنامه مکتب امام (پیوند)، 1354، شماره 67.
2. مَنِ لَمْ یَسْتَشِرْیَنْدَمُ (بحارالأنوار، ج72، ص104).
3. مَنِ اسْتَبَدَّ بِرأْیِهِ هَلَکَ وَ مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَکَها فی عُقُولِها (وسائل الشیعه، ج12، ص40).
4. ما عُطِبَ امْرِؤٌ اِسْتَشارَ (تحف العقول، ص214).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۳
مسجد جامع امام حسین(ع)

مهارت های همسرداری

همسرداری

مهارت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی