مسجد جامع امام حسین(ع) شهر اندیشه

لیست موضوعی کتابخانه
يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۵۵ ق.ظ

بهترین دما برای کامپیوتر شخصی چیست؟

کامپیوتر شما به شکلی طراحی شده که بتواند در دمای بسیار بالای یک اتاق هم عملکرد‌های خود را با موفقیت به پایان ببرد، با این حال اما بهتر است سیستم خود را در اتاقی قرار دهید که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. دمای مناسب یک اتاق برای سیستم شما بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، دمای میانگین هم حدود ۲۳ درجه سانتیگراد است. دمایی بالاتر از ۲۷ درجه می‌تواند به کامپیوتر شما آسیب وارد کند. توجه ویژه به این دما مخصوصا در تابستان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.سرد بودن هوا را نمی‌توان یک عامل خطرناک مثل گرمای بالا دانست، به شکلی که درجه حرارت کمتر از ۲۰ درجه به سیستم کامپیوتر آسیبی وارد نمی‌کند.

با این حال یک دماسنج ساده جیوه‌ای می‌تواند به تنظیم دمای اتاق و محل کارتان کمک بزرگی برساند.ایده خوبی است که از طریق منوی تنظیمات BIOS سیستم گاهی اوقات بر CPU سیستم مراقبت داشته باشیم. بعد از Restart کردن سیستم فقط یک فرصت محدود برای بررسی BIOS دارید که البته در کامپیوترهای مختلف متفاوت است. اگر در ویندوز ۸ هستید، نگه داشتن دکمه Shift همزمان با فشردن دکمه Restart حالت Advanced Start-up را باز خواهد کرد و به شما اجازه خواهد داد به سادگی به تنظیمات مادربورد سیستم نگاهی بیندازید. ممکن است دمای CPU بالاتر از دمای اتاقی که در آن هستید باشد، پس اگر دمایی بالاتر از محل قرارگیری خود از CPU سیستم دیدید لازم نیست نگران شوید. همچنین باید به مستندات سیستم خود مراجعه کنید و متوجه شوید که کامپیوتر شما در چه شرایطی ممکن است به فعالیت عادی خود ادامه دهد.

به‌طور عمومی CPU‌ها در دمایی بالاتر از ۷۵ درجه سانتیگراد نمی‌توانند در حال اجرا باقی بمانند.نکته کلیدی که رعایت کردن آن تاثیر زیادی خواهد داشت، خنک نگه داشتن محیط قرارگیری سیستم است که می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. انجام این کار هم ساده است و راه‌های مختلفی دارد. برای مثال یک پنجره را در نزدیکی سیستم باز نگه دارید یا اینکه یک پنکه را نزدیک سیستم بگذارید.راه‌ حل ساده‌ای که می‌تواند به این وضعیت محاصره سیستم پایان دهد، جا‌به‌جایی سیستم است، برای مثال در تابستان کامپیوتر یا لپ‌تاپ را به یک اتاق خنک‌تر ببرید. همچنین می‌توانید منافذ خروجی هوای سیستم را تمیز کنید یا اینکه با باز کردن کیس پره‌های فن را تمیز کنید تا زحمت گردش خاک‌ها را از روی دوش فن بردارید. خنک کردن لپ ‌تاپ‌ها آسان‌تر از سیستم‌های رومیزی است، اما لپ‌تاپ‌ها به علت اینکه محوطه‌ای فشرده‌تر در اختیار دارند و فن آنها با منافذی کوچک‌تر همراه است گرمای بیشتری تولید می‌کنند و در خود نگه می‌دارند. اگر نگران گرمای بیش از حد CPU لپ‌ تاپ خود هستید کار‌های زیادی می‌شود انجام داد. برای مثال نصب یک فن جداگانه‌ یا استفاده‌ از پایه‌های گردش‌کننده هوا در زیر لپ‌تاپ دو نمونه از کار‌هایی است که می‌تواند به خنک شدن سیستم شما کمک کند. البته هرگز نسبت به خرید فن‌های جداگانه که به پورت USB وصل می‌شوند اقدام نکنید. اگر قرار است یک فن خنک‌کننده خارجی برای لپ‌ تاپ خود تهیه کنید حتما برق مستقل داشته باشد چراکه جریان شدیدی که این فن‌ها از درگاه USB می‌کشند خود باعث گرم شدن بیشتر سیستم می‌شود.

اگر فن سیستم شما به خوبی کار می‌کند اما باز هم سیستم نمی‌تواند خودش را خنک نگه دارد و دائم در خطر خراب شدن اجزای داخلی قرار دارد، احتمالا به یک فن جدید و منافذ بیشتر برای خروج هوا نیاز پیدا کرده‌اید. شما می‌توانید به راحتی فن جدیدی را در داخل کیس سیستم تعبیه کنید اما در موارد بسیار انجام دادن این کار به وسیله خودتان می‌تواند گارانتی کامپیوتر را باطل کند و از بین ببرد. همچنین فن‌های لپ‌ تاپ‌ها و تبلت‌های ویندوز ۸.۱ قابل جایگزینی نیستند و در صورت خرابی اگر تجربه لازم را نداشته باشید نمی‌توانید به اطلاعاتی که در سیستم وجود دارد برسید، پس سیستم را برای تعمیر به یک متخصص بسپارید.در نهایت بهتر است بدانید که حالت ایده‌آل این است که اتاق محل کار یا قرار‌گیری سیستم در خانه باید دمایی متعادل و برابر با ۲۳ درجه سانتیگراد داشته باشد، اما هر دمایی بالاتر از ۲۷ درجه می‌تواند شرایط را برای وارد شدن آسیب‌ به سیستم شما فراهم کند.

در همین حال سیستم شما نباید دمایی بالاتر از ۷۵ درجه سانتیگراد را تجربه کند.می‌توانید برای خنک نگه داشتن سیستم کامپیوترتان این کارها را انجام بدهید؛ تهویه مناسبی را برای سیستم خود فراهم کنید، با برداشتن گرد و غبار از فن و منافذ همیشه این دو بخش را تمیز نگه دارید، زمانی را به کامپیوتر استراحت دهید تا خود را خنک کند، کتابچه راهنمای تولید‌کننده را مطالعه کنید و همچنین به یاد داشته باشید که برطرف کردن مشکل گرمای بیش از حد سیستم (Overheating) کاری آسان است و به ندرت پیش می‌آید که سیستم تحت چنین فشار‌های قابل توجهی باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۳
مسجد جامع امام حسین(ع)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی