مسجد جامع امام حسین(ع) شهر اندیشه

لیست موضوعی کتابخانه
سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۳۷ ب.ظ

12فروردین 1358روز سرنوشت ساز ملت ایران

شاهرود - ایرنا - از پیروزی انقلاب اسلامی در 22بهمن 1357 فقط حدود چهل و هشت روز

می گذشت که همه پرسی سرنوشت ساز حکومت جمهوری اسلامی به دعوت

امام خمینی (ره) معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی در روزهای

10 و 11 فروردین 1358 در سراسر ایران برگزار شد.

از تعداد واجدین شرایط رای دادن در آن روز 2/98 درصد با دادن رای ˈ آریˈ با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند و در روز 12 فروردین 1358نتایج اعلام شد و این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند.

در این روز ساختار جدید سیاسی ،اجتماعی ایران بر مبنای آرای اکثریت قریب به اتفاق مردم یعنی 2/98 درصد آرای ملت مسلمان ایران تثبیت شد.

در این روز پربرکت ،نظامی متولد شد که نور اسلام را پس از گذشت قرن ها ، دیگر باره نه تنها در ایران اسلامی ، بلکه در سراسر جهان متجلی ساخت، در این روز مقدس حکومتی شکل گرفت که شعار اصلی آنˈ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ˈبود.

این عبارت که به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی و توسط میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات درخشان ملت با سلطنت پهلوی همه روزه در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده شده بود، حکومتی را پایه ریزی کرد که عدالت اسلامی یکی از اهداف عالیه آن بود.

در این شعار مقدس کلمه استقلال به عنوان نخستین هدف مطرح شده بود که رساننده این پیام به جهان و جهانیان بود که امت مسلمان ایران می خواهد ˈ اراده ملیˈ خود را حاکم بر مقدرات خویش سازد تا بتواند از نفوذ و دخالت های بیگانگان رهایی یابد.

هدف دیگر شعار اصلی انقلاب، کلمه آزادی بود ،در اسلام، آزادی جامع ترین و مانع ترین معنا را در بر دارد و آن عبارت است از،شرایط سیاسی ، اجتماعی لازم برای رشد و تعالی فرد و مردم که در آن موانع قانونی و فرهنگی مثل عرف و عادت، و موانع سیاسی، مانند سلطه طاغوت و استعمار و استبداد وجود نداشته باشد، یعنی انسان در انتخاب عقیده و بیان و نشر آن آزاد است، مگر آن که به دیگران آسیبی وارد بیاید و همچنین از خود سلب آزادی به شیوه غربی ننماید به طوری که مردم بتوانند هدایت و رشد و تعالی یابند.

هدف نهایی شعار اصلی، کلمه جمهوری اسلامی بود که از به هم پیوستن جمهوری و اسلامی به دست آمده است،کلمه جمهور به معنای توده یا انبوه مردم است و منظور از گنجاندن چنین کلمه ای ، برای نظام شکل گرفته بعد از انقلاب ، اتکا داشتن و تعیین کننده بودن رای مردم در سرنوشت خود و کلیه امور اجرایی کشور است و به طور کلی حکومتی را تببین می کند که برای تامین زندگی دنیایی توده مردم ،متکی به مردم باشد.

واژه اسلامی هم به سبب تمایز آن از دیگر نظام های جمهوری است که ویژگی های خاص خود را دارد که در آن ارزش های الهی و قرآنی بر تمامی شئون حاکمیت دارد و همچنین ولی فقیه که بر طبق نظام الهی، ولایت امر و امامت امت را بر عهده می گیرد، افزون بر تامین زندگی مردم، مسوولیت هدایت مردم و کمک به رشد و تعالی آنان را بر عهده دارد.

از همان ابتدا ،توطئه چینی و وسوسه های شیطانی دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد ،از جمله این که طرح کردند که حکومت بر اساس ˈجمهوریˈ بدون قید دیگری یا این که جمهوری دمکراتیک و ... باشد.

امام امت قدس سره با احساس خطر انحراف در صفوف متحد ملت و با آگاهی بی نظیر خود مردم را از این خطر آگاه کرده و فرمودند:

ˈرای بدهید به جمهوری اسلامی، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر.ˈ و مردم ایران در روزهای سرنوشت ساز، دهم و یازدهم فروردین 1358 با حضوری آگاهانه در پای صندوق های رای، به یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی جامه عمل پوشاندند و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را با آرای عظیم و باور نکردنی خود تحقق بخشیدند.

پس از آنکه سالها، تئوری جدایی دین از سیاست و نظامهای حکومتی لائیک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می شد، در 12فرودین سال 58 نظامی متولد شد که این نظریه ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین و آموزه های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.

جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظامهای حکومتی است که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد ،تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توامان فراهم شود.

از نظام جمهوری به ˈحکومت مردم بر مردمˈ تعبیر می شود و ˈجمهوریتˈ در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضور در صحنه های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته های خود از حکومت را مطالبه می کنند.

ˈاستقلالˈ بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت.

استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد ،تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.

از این رو حفظ استقلال هزینه هایی در برداشته و دشمنان این مرز و بوم با طراحی توطئه های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصت های سیاسی، تحریم اقتصادی و... و درنهایت ایجاد موانع و دشمنی در دستیابی به فناوری صلح آمیزهسته ای سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت هوشیار ایران دارد.

ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار ˈاستقلال ، آزادی و جمهوری اسلامیˈ با تجدید پیمان با آرمانهای امام خمینی (ره) معمارکبیر انقلاب اسلامی و شهیدان بار دیگر بر حفظ این ارزشها پای می فشارد و روز ˈجمهوری اسلامیˈ را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۲
مسجد جامع امام حسین(ع)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی