مسجد جامع امام حسین(ع) شهر اندیشه

لیست موضوعی کتابخانه
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۳ ق.ظ

جدید ترین مطلب درباره ریبون

ریبون چیست؟ ریبون یک نوار آغشته به جوهر می باشد که با توجه به نوع دستگاهی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد دارای طراحی یا جنس خاصی می باشد. برای مثال برای دستگاه های چاپگر سوزنی با توجه به برخورد سوزن به این ریبون جنس آن از نوعی الیاف پارچه مانند می باشد که این الیاف آغشته به نوعی جوهر مایع می باشد؛ اما در دستگاه های لیبل پرینتر که ریبون با سطح هد حرارتی در تماس است هم جنس و شکل ریبون متفاوت از دستگاه های سوزنی می باشد. ریبون دستگاه های لیبل پرینتر از جنس پلی استر یا مواد مشابه آن بوده و دارای سطحی بسیار نازک است که آغشه به جوهر جامد می باشد.
پس از تماس ریبون با هد دستگاه و اعمال حرارت جوهری که بر روی سطح ریبون وجود دارد ذوب شده و با تماس با سطح لیبل به روی آن انتقال پیدا می کند از این رو دستگاه هایی که از این نوع مکانیز جهت چاپ استفاده میکنند انتقال حرارتی (یا همان Thermal Transfer) می گویند.

انواع ریبون دستگاه های لیبل پرینتر: به صورت کلی ۳ نوع ریبون برای دستگاه های لیبل زن وجود دارد که عبارتند از وکس، وکس رزین، رزین (Wax, Wax Resin, Resin).

ریبون وکس : این نوع ریبون برای لیبل های کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد. لیبل های چاپ شده توسط وکس نسبت به اصطکاک، رطوبت زیاد و مواد شیمیایی مانند روغن مقاومت بسیار پایینی داشته و نوشته های چاپ شده ممکن است از بین برود ولی ذکر این نکه ضروری است که در صورتی که موارد ذکر شده اتفاق نیفتد چاپ روی لیبل به صورت خودکار به هیچ وجه از بین نخواهد رفت و کمترین قیمت را در مقایسه با سایر ریبون ها دارد.

ریبون رزین: این جنس از ریبون دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و عموما بر روی لیبل هایی با جنس مشابه پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد مانند لیبل های پی وی سی، متالایز، شبرنگ و … . با این حال استفاده از آن بر روی برچسب های کاغذی آنچنان مرسوم نبوده و در مقایسه با دیگر ریبون ها نیاز به حرارت بیشتری جهت انجام عملیات چاپ دارد و قیمت آن بسیار گرانتر از جنس وکس می باشد. در مواردی که جنس رزین بسیار مرغوب باشد نوشته های چاپ شده ممکن است با الکل یا سایر حلال های صنعتی پاک نشود.

ریبون وکس رزین: این ریبون رفتار بینابینی دارد و تقریبا جنس آن رفتاری از دو ریبون وکس و رزین را دارد. عموما بر روی لیبل های کاغذ مورد استفاده قرار میگیرد و مقاومت آن نسبت به وکس بالاتر و نسبت به رزین پایینتر می باشد. قیمت آن نیز همانند جنس آن از وکس گرانتر و از رزین ارزانتر است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۵
مسجد جامع امام حسین(ع)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی